سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برج خنک کننده

برج خنک کننده

در حالت کلی  برج خنک کنندهآب در گردش کندانسور سیستم های فرآیندهای صنعتی، تهویه مطبوع، نیروگاه ها و دیگر صنایع مختلف را بر اساس روش انتقال حرارت توسط انتقال جرم انجام می دهد. در این دستگاه ها آب بروی المان های واسط مثل تخته ها باعث پخش آب بروی سطوح و کم شدن سرعت عبور آب و بالا رفتن میزان رطوبت و تبادل حرارتی که بین جریان آب ورودی به برج خنک کننده و هوای عبوری از داخل سیستم که منجر به کاهش دمای آب در این دستگاه خواهد شد. اگر به دنبال انتخاب ظرفیت مناسب برج های خنک کننده هستید باید در نظر داشته باشید که حداکثر اختلاف دمای آب ورودی و خروجی از برج خنک کننده از اختلاف دمای آب ورودی و دمای مرطوب هوا کمتر باشد. به عبارتی دیگر کمترین دمای آب خروجی از برج خنک کننده همیشه چند درجه بیشتر از دمای هوای مرطوب محل قرار گیری برج خنک کننده است. هرچه درجه رطوبت محیط کمتر باشد راندمان خنک کنندگی آب خروجی بهتر است.

 



 

برج خنک کننده بتنی

برج های خنک کننده اتواع مختلفی دارد یکی از این انواع برج خنک کننده بتنی است. برج خنک کننده بتنیهمان طور که از اسم آن مشخص است این سازه و بدنه اصلی آن از بتن ساخته شده است و بیشتر به شکل هزلولی( برج خنک کننده نیر.گاه ) یا مکعبی ساخته می شوند.ابعاد بسیار بزرگی دارند و حتی ارتفاع آن ها گاها به 150 متر نیز می رسد.ساخت این برج های خنک کننده بسیار پرکاربرد و هزینه بر است و به دلیل اینکه در هر مرحله از ساخت نیاز به خشک شدن کامل بتن است جز سازه های زمان بر محسوب می شود. اما عملکرد بسیار عالی دارند و آب با دمای بسیار بالا را براحتی خنک می کند. رعایت ابعاد و دقت بالا در ساخت بسیار مهم است در داخل بدنه برج خنک کننده بتنی قطعات تقویتی فلزی بکار برده می شود. علت این کاربرد و استحکام شدید این ساز ه برای مقاوم کردن آن در برابر زلزله است. این نوع برج خنک کننده باید در طول سال مدام و طی برنامه ریزی های مرتب چک شده تا اگر اثری از تخریب و خوردگی در ان دیده شد سریعا این مسئله برطرف شود. این کار خود هزینه هایی را بر سازمان تحمیل می کند. این نوع برج خنک کننده در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است اما در هنگام اطفای حریق ممکن است یکسری از قسمت ها به دلیل خنک شدن سریع آسیب ببیند که باید حتما بررسی و رفع آسیب شود.

 

 

 

برج خنک کننده فایبرگلاس

نوع دیگر این دستگاه برج خنک کننده فایبرگلاساست. به علت قرار گرفتن این برج ها در محیط باز و بخصوص بودن برج های خنک کننده در معرض مستقیم تابش نور آفتاب نیاز به بدنه ای با پوشش مناسب برای مقابله با اشعه آفتاب هستند. علاوه بر این اجزا داخلی بدنه هم بصورت مداوم در برابر رطوبت و آب باید مقاوم و ضد زنگ باشند پش باید مهر های و ساختار درونی از فولاد ضد زنگ باشند. در خرید این دستگاه حتما به این دو نکته مهم توجه کنید. بطور کلی فایبر گلاس نوعی کامپوزیت است و بمعنای ترکیب پلیمر با شیشه است. فایبر گلاس از ترکیب دو ماده الیاف شیشه ای و چسب مخصوص رزین تشکیل شده و نسبت به سایر پلیمرها مقاومت تر است. برج خنک کننده فایبرگلاسانواع مختلفی دارد پرکاربردی ترین آن ها برج خنک کننده فایبر گلاس مخروطی مدار باز و مکعبی است. در این دستگاه تبخیر آب سبب افزایش رطوبت هوای خروجی می شود. در این تجهیزات آب داغ توسط هوای محیط بیرون سرد می شود.


برج خنک گالوانیزه

همانطور که از اسم آن مشخص است برج خنک کننده گالوانیزه  نوعی از برج های خنک کننده است که بدنه آن از جنس فلز گالوانیزه است. در بهترین حالت و شرایط نگهداری عمر این برج ها 20 سال است. بیشترین نقطه ضعف این دستگاه خوردگی فلز و زنگ زدگی آن است. یک نوع از زنگ زدگی های برج خنک کننده گالوانیزه  زنگ زدگی سفید رنگ است که به علت جمع شدن رنگ سفید رنگ واکس مانندی از جنس روی است علت بوجود آمدن آن هم وجود مواد با PH   بالا است ،که به سرعت اتفاق می افتد و تمام سطح دستگاه را پر می کند. اگر این مشکل سریع برطرف نشود باعث از بین رفتن پوشش گالوانیزه خواهد شد. البنه این مسئله قابل حل است در ابتدای راه اندازی دستگاه با مشورت و نظارت کارشناس آب، از آب پردازش شده ای استفاده کنید که فاقد مواد تولید کننده زنگ سفید باشد. در نگهداری این دستگاه حتما بقیه رسوب ها هم باید بررسی شود. و برنامه منظم و دقیقی برای تمیزی سطوح در نظر گرفته شود البته با دقت که مشکلی پیش نیاید.

 

 

 

 

 

برج خنک کننده مدار بسته

از دیگر انواع متفاوت برج های خنک کننده برج خنک کننده مدار بستهو مدار باز است. اما نوع مدار بسته طرز کار متفاوتی با نوع مدار باز ان دارد. نوع مدار بسته انواع متفاوت مزیت های بسیاری نسبت به نوع دیگر ان دارد. علت اصلی اختلاف این دو نوع مکانیزم به کار رفته در آن ها است. هر کدام برای ایجاد هوای خنک از سیستم های مختلفی استفاده می کنند. نوع خشک یا همان نوع برج خنک کننده مدار بستهبرای مناطق که با کمبود شدید آب مواجه هستند مناسب است چون بدون تبخیر آب است. این نوع برای خنک کردن از نوعی روغن استفاده می کنند. علاوه بر محیط هایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند چون برای خنک کردن به دمای محیط بیرونی هم بستگی دارند برای مناطق مرطوب نیز بسیار مفید خواهند بود. همین طور برای فضاهایی که با کمبود محیط کاربری مواجه هستند می تواندکاربردی باشد. به دلیل اینکه مساحت اشغال شده توسط آن بسیار کم است و چون نسبت به نوع باز آن ارتفاع کمتری دارد می توان جز مزایای دیگر آن هم باشد. مهمترین قسمت آن مدار بسته الکتروموتور است که قدرت لازم تحرک فن ها را ایجاد می کند. به دلیل اینکه برای نصب کویل ها پارامترهای متفاوتی نیاز است انتخاب هر کویل به خود دستگاه مربوط است. مثلا کویل های محیط اداری با محیط مملو از املاح معدنی و اسیدی متفاوت است.

 

خرید برج خنک کننده

معمولا در هنگام خرید هر دستگاهی بهتر است یکسری نکات مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم خرید بهتری متناسب با نیاز مان صورت دهیم. خرید برج خنک کننده مثل دیگر کالاها نیازمند بررسی یکسری نکات است که بعد از مشخص شدن نوع نیاز ما از خرید در نظر گرفته می شوند. به دلیل قرار گرفتن اکثر دستگاه ها در محیط بیرون و زیر تابش آفتاب دارای پوشش ژل کت نوییتل کلیکل باشند. قطعات داخلی برج خنک کننده دائما در تماس با آب و محیز مرطوب هستند که باید روکش گالوانیزه و ساخته شده از فولاد ضد زنگ باشند. از موارد دیگری که هنگام خرید برج خنک کننده باید به آن توجه کرد آنتی باکتریال و ضخامت 400 میکرونی داشته باشند.